Από το μάθημα στις 8/5
Για σήμερα μόνο ασκήσεις:
για να θυμηθούμε πράγματα που έχουμε πει, να εξηγήσουμε και κάποια άλλα, να καλλιεργήσουμε την ποικιλία, την ακρίβεια και τη σαφήνεια στον λόγο, δίνοντας προσοχή στη σωστή σύνταξη, στον ρόλο των προσδιορισμών, στη χρήση των δευτερευουσών προτάσεων και στη στίξη.
1. Να συνδέσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, χρησιμοποιώντας την αναφορική αντωνυμία ο οποίος, η οποία, το οποίο/ το άκλιτο που/ το αναφορικό επίρρημα όπου.
α. Το βιβλίο περιείχε μια ιστορία μυστηρίου. Η ένταση της ιστορίας κορυφωνόταν στο τέλος.
β. Ήρθαν πολλοί τουρίστες από τη Βόρεια Ευρώπη. Ανάμεσά τους υπήρχαν και αρκετοί Σουηδοί.
γ. Διάβασα μια ιστορική μελέτη για το χωριό μου. Σε ένα κεφάλαιο αυτής της μελέτης αναφερόταν και το όνομα του παππού μου.
δ. Είχε έναν ετεροθαλή αδελφό. Έτρεφε μεγάλη αγάπη για τον ετεροθαλή αδελφό του.
ε. Αυτό το σημείο της ερμηνείας ήταν το πιο εντυπωσιακό. Αυτό το σημείο θα συγκέντρωνε το ενδιαφέρον των αρχαιολόγων στις επιστημονικές συζητήσεις. Οι επιστημονικές συζητήσεις θα ακολουθούσαν.
στ. Σε μερικά χωριά του νησιού γίνονται μεγάλα πανηγύρια. Σε μερικά χωριά του νησιού τηρούνται τα παραδοσιακά έθιμα.
ζ. Οι συλληφθέντες αφέθηκαν τελικά ελεύθεροι. Εναντίον των συλληφθέντων υπήρχαν καταγγγελίες για βιαιοπραγίες.
η. Οι φίλοι μας έχουν ένα όμορφο εξοχικό στο βουνό. Γνώρισες χθες του γονείς των φίλων μας.
θ. Οι αρχαίοι Φοίνικες ήταν σπουδαίοι ναυτικοί. Οι αρχαίοι Φοίνικες είχαν φτάσει μέχρι τις Ηράκλειες Στήλες.
2. Να συνδέσετε τις προτάσεις αντικαθιστώντας το "και" με άλλον σύνδεσμο, ώστε να προκύψει σαφέστερα η σχέση που έχουν μεταξύ τους τα νοήματα.
α. Έλειψα πολύ καιρό και το σπίτι γέμισε σκόνη.
β. Πολλές φορές παίζαμε πολύ αφοσιωμένοι και δεν ακούγαμε τους μεγάλους που μας φώναζαν.
γ. Δούλευε στο χωράφι και κουραζόταν πολύ.
δ. Πλησίασε ένας άνθρωπος και ήταν ντυμένος κλόουν.
ε. Ξημέρωνε και κανένας δεν είχε κοιμηθεί ακόμα.
στ. Έτρεχε τόσο απρόσεκτα και έπεσε κάτω.
ζ. Σηκώθηκε και άνοιξε την πόρτα.
η. Πήγε στον προϊστάμενο και του έκανε τα παράπονά του.
θ. Είναι άρρωστος και δεν μπορεί να έρθει μαζί μας.
ι. Τον σταμάτησαν στον έλεγχο αποσκευών, άνοιξαν τις βαλίτσες του και ερεύνησαν το περιεχόμενό τους.
3. Να συμπτύξετε την πρόταση που περιέχει λεπτομέρεια, ώστε να γίνει προσδιορισμός της άλλης πρότασης (μετοχή, δευτερεύουσα πρόταση, ονοματικός προσδιορισμός, εμπρόθετος προσδιορισμός...).
α. Τα πλοία δεν έφυγαν. Είχε θαλασσοταραχή.
β. Έκανε ζέστη. Ο πάγος έλιωσε.
γ. Ήταν περήφανος. Η κόρη του πέτυχε στις εξετάσεις χορού.
δ. Έτρεχε. Ήρθε να αναγγείλει τα ευχάριστα.
ε. Τελείωσε ο αγώνας. Οι θεατές άρχισαν να αποχωρούν.
στ. Συζήτησαν πολλές ώρες. Κατέληξαν να συμφωνήσουν στα βασικά.
ζ. Τον τοίχο κοσμούσε ένας πίνακας του Τζάκσον Πόλλοκ. Ο Τζάκσον Πόλλοκ είναι ο αγαπημένος μου ζωγράφος.
η. Πολλά προϊόντα διαφημίζονται. Μερικά από αυτά έχουν μειονεκτήματα. Πολλές φορές αποκρύπτονται τα μειονεκτήματα αυτών των προϊόντων.
θ. Αντέγραψα το κείμενο των Αρχαίων. Δεν έκανα κανένα λάθος.
ι. Αποφάσισαν να δράσουν. Ήταν πλέον αργά.
4. Να βρείτε τα λάθη στη σύνδεση των προτάσεων και να τα διορθώσετε.
α. Όλα φαίνονταν έρημα, μέχρι όταν πρόβαλε ένα χωριό πίσω από τους βράχους.
β. Ήταν ένα καλοκαιρινό απόγευμα όπου ξεκινήσαμε να κάνουμε μια βόλτα στο δάσος.
γ. Στον υπάλληλο όπου απευθύνθηκα δεν ήταν συνεργάσιμος.
δ. Ήταν τόσο χαρούμενος όπου όλη την ώρα γελούσε.
ε. Το αναγνωστήριο ήταν μια ευρύχωρη αίθουσα που εκεί διάβαζαν αρκετοί φοιτητές.
5. Να εντοπίσετε τα συντακτικά και εκφραστικά λάθη και να ξαναγράψετε τις περιόδους κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές.
α. Στη χώρα που θα πηγαίναμε ήταν η Ισπανία.
β. Η κατάληξη αυτού του ταξιδιού κανείς δεν ήξερε πώς θα κατέληγε.
γ. Το χωριό μας αξίζει να το επισκεφτεί κανείς για να γνωρίσει τις ομορφιές του.
δ. Επιστρέφοντας στο σπίτι, τρώγοντας και παρακολουθώντας τηλεόραση, πέρασε η ώρα.
ε. Θα προσπαθήσω να έρθω πριν το βράδυ.
στ. Η υλοτόμηση βοηθάει να γίνονται πλημμύρες.
ζ. Θα έρθω μετά από τη γιορτή.
η. Διορίστηκε σαν εκλογικός αντιπρόσωπος σε εκλογικό τμήμα της γειτονιάς του.
θ. Πολλά σπίτια καταστράφηκαν χάρη στον σεισμό.
ι. Περάσαμε υπέροχα εξαιτίας σας.
6. Στις παρακάτω περιόδους να βάλετε κόμμα όπου χρειάζεται.
α. Αφού περίμεναν λίγα λεπτά αποφάσισαν να ξεκινήσουν.
β. Πες μας τα νέα σου Μαρία.
γ. Ο γείτονάς μας ο γιατρός ασχολείται με τον κήπο του όταν έχει ελεύθερο χρόνο.
δ. Η εταιρεία τον έστειλε εκτός Αθηνών για να επιβλέψει την ανέγερση του νέου εργοστασίου.
ε. Ήθελε να πάει στο εξωτερικό για να σπουδάσει και το κατάφερε.
στ. Οι φίλοι του τον παρακίνησαν να αναζητήσει τον αδελφό του επειδή κατάλαβαν πόσο σημαντικό ήταν για αυτό.
ζ. Το δοκίμιο είναι μια σύντομη μελέτη που πραγματεύεται προβλήματα φιλολογικά φιλοσοφικά επιστημονικά καθώς και θέματα λογοτεχνίας τέχνης ηθικής πολιτικής και κοινωνιολογίας.
η. Όταν ρωτήθηκε αν θα λάβει σημαντικές αποφάσεις αυτή την εβδομάδα απάντησε ότι είναι πιθανό.
θ. Ήξερε ότι δεν θα έβρισκε δουλειά όσο κι αν προσπαθούσε.
ι. Τέτοιοι άνθρωποι όπως έχουμε καταλάβει δεν υπολογίζουν τίποτα.
7. Να μετατρέψετε το υπογραμμισμένο ρήμα σε ουσιαστικό, κάνοντας τις αναγκαίες αλλαγές στην καινούρια πρόταση.
α. Ασχολούμαι ερασιτεχνικά με τη ζωγραφική.
β. Ενθουσιάστηκαν ειλικρινά με το θέαμα.
γ. Ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί την επόμενη εβδομάδα.
δ. Ζήτησαν να εξαιρεθούν από τις εξετάσεις.
ε. Είχαν σταθεί όλοι στη σειρά, για να υποδεχθούν τους επισήμους.
στ. Ανακοινώθηκε ότι οι εμπρηστές συνελήφθησαν.
ζ. Οι υπάλληλοι ζούσαν με τον φόβο μήπως απολυθούν.
η. Έφυγα μόνος μου, γιατί αρνήθηκαν να με ακολουθήσουν.
θ. Φρόντισαν να εξασφαλίσουν τα αναγκαία για την παράσταση.
ι. Ανακοινώθηκε ότι το αεροπλάνο θα απογειωθεί σε λίγα λεπτά.
ια. Είναι ένα απαραίτητο όργανο, για να εντοπίζονται τα αεροσκάφη.
8. Να εντοπίσετε τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς της αιτίας και να τους αντικαταστήσετε με δευτερεύουσες προτάσεις ή το αντίστροφο.
α. Δεν μπόρεσε να εξυπηρετηθεί, επειδή απεργούσαν οι υπάλληλοι.
β. Είχε γίνει κατακόκκινος από τον θυμό του.
γ. Δεν διαμαρτύρεται, αν και υποφέρει, επειδή κάνει ζέστη.
δ. Από την απροσεξία του προκαλεί πολλές ζημιές.
ε. Πολλά δρομολόγια ακυρώθηκαν, επειδή μειώθηκε το προσωπικό της εταιρείας.
στ. Προκλήθηκαν τραυματισμοί από τον πανικό.
ζ. Πληγώνεται εύκολα, επειδή είναι ευαίσθητος.
η. Δεν αντέδρασαν, επειδή φοβούνταν.
θ. Καθώς επιθυμούσε να γνωρίσει άλλους πολιτισμούς, ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο.
ι. Η ομάδα μας νίκησε, επειδή κατέβαλε μεγάλη προσπάθεια.
ια. Του έδωσαν συγχαρητήρια, επειδή αντιμετώπισε τον κίνδυνο έγκαιρα και αποτελεσματικά.
(Διασκευή ασκήσεων από το: “Τετράδιο Γλωσσικών Ασκήσεων” της Δ. Καλογεράκη, εκδ. Μεταίχμιο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου