Κυριακή 10 Μαΐου 2020

5ο μάθημα στη Νεοελληνική Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου: Κώστας Καρυωτάκης, "Βράδυ"

Από το μάθημα στις 30/4 και στις 6/5
     Στο τελευταίο διαδικτυακό μας μάθημα -αξιοποιώντας και το υλικό του 4ου μαθήματος- ασχοληθήκαμε λίγο περισσότερο με τη ζωή και το έργο του Κώστα Καρυωτάκη, προσεγγίσαμε (όσο προλάβαμε) και το ποίημα “Βράδυ”.
     Ακολουθήσαμε, σε γενικές γραμμές, τα παρακάτω βήματα και φτάσαμε ως το δ. Για να θυμηθείτε, λοιπόν, όσα είπαμε, μπορείτε να ασχοληθείτε με αυτές ακριβώς τις ερωτήσεις (στο βήμα δ). Αν, βέβαια, έχετε εκκρεμότητες από τα προηγούμενα μαθήματα, να ασχοληθείτε με αυτές.

Κώστας Καρυωτάκης, Βράδυ
Ξαναδιαβάστε το ποίημα εδώ:
Το ποίημα ανήκει στη συλλογή “Ελεγεία και σάτιρες”, την τρίτη και τελευταία ποιητική συλλογή του Καρυωτάκη (1927). Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο τίτλος που έδωσε σ’ αυτή την ποιητική του συλλογή δείχνει πώς συνδύασε δύο βασικά στοιχεία στην ποίησή του: με την ελεγεία ο Καρυωτάκης προσπαθεί να εκφράσει το εσωτερικό του αδιέξοδο, την έλλειψη χαράς και ελπίδας στη ζωή του, ενώ με τη σάτιρα προβάλλει έντονα τη διαμαρτυρία και την αγανάκτησή του για την υπάρχουσα κοινωνική πραγματικότητα και καταλήγει στον σαρκασμό.
Τα βασικά βήματα προσέγγισης
α. Ποιες προσδοκίες σάς δημιούργησε ο τίτλος και ποια ήταν η εντύπωσή σας μετά την πρώτη ανάγνωση (συναισθήματα, σκέψεις);
β. Πώς εξελίχθηκαν οι πρώτες εντυπώσεις με τη δεύτερη ανάγνωση; Ποιο είναι το θέμα του ποιήματος; Προσπαθούμε να το διατυπώσουμε.
γ. - Εντοπισμός στοιχείων για τον τόπο, τον χρόνο. -Ποιο πρόσωπο (α΄, β΄, γ΄ ενικό-πληθυντικό) χρησιμοποιείται; Ποιο είναι το αποτέλεσμα;
δ. - Ποιες είναι οι κυρίαρχες εικόνες; - Πώς εξελίσσονται οι εικόνες σε συνδυασμό με τη συναισθηματική κατάσταση του ποιητή; - Ποιον ρόλο παίζει το βράδυ στην τελευταία στροφή;
ε. Εκφραστικά μέσα – στίχος – γλώσσα.
στ. Ποια είναι τα τελικά σχόλιά σας για το ποίημα -ίσως και η κυρίαρχη εικόνα-διάθεση... Περιγράψτε και σχολιάστε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου