Μαθήματα και εργασίες εβδομάδας 18-22/5
Αξιοποιήθηκαν ασκήσεις από το 4ο, το 5ο και το 6ο διαδικτυακό μάθημα και (ξανα)διδάχθηκαν οι βαθμοί επιθέτων, μετοχών και επιρρημάτων (βλ. και σ. 78 του βιβλίου της Νεοελληνικής Γλώσσας).
Συμπληρωματικά έγιναν και οι ασκήσεις:
1. Να σχηματιστούν με όλους τους δυνατούς τρόπους τα παραθετικά (συγκριτικός και υπερθετικός βαθμός) των παρακάτω λέξεων:
συναρπαστικός
παχύς
ευτυχής
ευτυχισμένος
απλή
λαμπερή
σπάνιο
αιώνιος
μικρός
πολυτελής
καλή
ξύλινο
στενοχωρημένος
2. Να σχηματίσετε τον υπερθετικό των παρακάτω επιθέτων χρησιμοποιώντας τα προθέματα: ολο- παν- κατα- θεο- τρισ- υπερ-
τρελός
νηστικός
ευαίσθητος
όμορφος
έτοιμος
κινητικός
σύγχρονος
άσπρος
κόκκινος
ξανθός
μαύρος
λαμπερός
ακριβός
άθλιος
χειρότερος
3. Για την ολοκλήρωση της προσέγγισης του θέματος Εργασία-Επάγγελμα, σχολιάστηκε ο ζωγραφικός πίνακας της σ. 84 του βιβλίου.
Ερωτήσεις:
α) Να περιγράψετε τον πίνακα με όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε.
β) Ποια κατάσταση αποτυπώνει και με ποιο επάγγελμα μπορεί να συνδέεται;
γ) Ποια είναι τα συναισθήματά σας, καθώς βλέπετε/παρατηρείτε τον πίνακα; Πώς μπορείτε να τα εξηγήσετε;
4. Όσοι/ες δεν έχουν ασχοληθεί με τις εργασίες του 4ου, 5ου και 6ου διαδικτυακού μαθήματος καλούνται να το κάνουν. Βασική υποχρέωση: η παραγωγή λόγου στο 6ο μάθημα.
Μαθήματα και εργασίες εβδομάδας 25-29/5
Στα μαθήματα αυτής της εβδομάδας (και στην τάξη και στα εξ αποστάσεως):
- Ολοκληρώσαμε τη θεωρία για τα παραθετικά, εξηγώντας τον β΄ όρο της σύγκρισης (σ. 80 του σχολικού βιβλίου της Νεοελληνικής Γλώσσας).
- Εξηγήσαμε τα σχετικά με τις Αντωνυμίες και τα είδη τους. Μπορείτε να βρείτε συγκεντρωμένη τη θεωρία εδώ:
Προσοχή κυρίως στον “Συνοπτικό Πίνακα” στο τέλος.
- Συζητήσαμε σχετικά με την ενημέρωση και την πληροφόρηση (6η ενότητα Νεοελληνικής Γλώσσας) και διαβάσαμε/αναλύσαμε ένα ενδιαφέρον άρθρο για τις ψευδείς ειδήσεις (θα το βρείτε παρακάτω).
Εργασίες
1. Η παραγωγή λόγου από το 6ο διαδικτυακό μάθημα (για όσες/όσους δεν την έχουν παραδώσει ακόμα).
2. Ξαναδιαβάζουμε προσεκτικά το παρακάτω κείμενο και απαντάμε στις ερωτήσεις/ασκήσεις που ακολουθούν.
“Ποιοι και γιατί πιστεύουν σε θεωρίες συνωμοσίας για την πανδημία;”
Αστραπιαία διαδίδονται στη δημόσια σφαίρα τα ψεύδη περί υποχρεωτικών εμβολιασμών και ελέγχου του πληθυσμού. Τα social media κατακλύζονται από αστήρικτες τερατολογίες για τον ρόλο του Μπιλ Γκέιτς, ο οποίος φέρεται αποφασισμένος να μας «τσιπάρει» μέσω του εμβολίου, προκειμένου να μας παρακολουθεί. Ή να μας αρρωστήσει. Ή να μας σκοτώσει. Πανταχού παρούσες είναι και οι «αποκαλύψεις» για την παγκόσμια φαρμακοβιομηχανία, που δήθεν έχει έτοιμο το εμβόλιο, αλλά περιμένει να φτάσουμε στο αμήν για να δεχτούμε όλοι να το κάνουμε. Άλλοι ισχυρίζονται ότι το εμβόλιο όχι μόνο δεν θα αντιμετωπίζει τον κορωνοϊό, αλλά θα τον ενισχύει, ώστε οι αόρατες δυνάμεις που κινούν τα νήματα να βεβαιωθούν ότι όσοι δεν κόλλησαν θα νοσήσουν σίγουρα στο κοντινό μέλλον. Δεν λείπουν και οι πιο σύνθετες θεωρίες που καταλήγουν στο ότι απώτερος στόχος τους είναι να μας μεταδώσουν, μέσω του εμβολίου, ανίατες νόσους που θα απαιτούν ισόβιες θεραπείες, ενώ παράλληλα θα μας παρακολουθούν ‒ τρία σε ένα δηλαδή. Και Μπιλ Γκέιτς και Big Pharma και τσιπάκι.
Σε όλα αυτά τα μάλλον θλιβερά κατάφερε να παρεισφρήσει και η γελοία συσχέτιση του νέου κορωνοϊού με το 5G. Πράγματι, οι περισσότεροι θα απορρίψουν αυτήν τη θεωρία, γελώντας τρανταχτά. Όπως γελούσα κι εγώ, μέχρι που από κάποια διαδικτυακή σπόντα βρέθηκα σε ένα Facebook group που απαιτεί να σταματήσει η εγκατάσταση του δικτύου επόμενης γενιάς στη χώρα μας. Όσο απίστευτο κι αν ακούγεται, χιλιάδες από τα μέλη τής ομάδας συμφωνούν ότι η διάδοση του νέου κορωνοϊού σχετίζεται άμεσα με την εγκατάσταση κεραιών 5G, οι οποίες, όπως λένε, αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό. Αναδημοσιεύουν, μάλιστα, έναν χάρτη, στον οποίο τα σημεία ευρύτερης διάδοσης της πανδημίας, όπως η Γουχάν, το Μιλάνο, η Μαδρίτη και η Νέα Υόρκη, ταυτίζονται με τις τοποθεσίες όπου εγκαταστάθηκε το δίκτυο 5G. Βέβαια, δεν μπαίνουν στον κόπο να εξηγήσουν γιατί δεν συνέβη το ίδιο σε εκατοντάδες άλλες πόλεις όπου ήδη λειτουργούν 5G δίκτυα, αλλά η διάδοση του ιού ήταν απείρως μικρότερη ή μηδαμινή.
Η προφανής και βολική εξήγηση για την τόσο ευρεία διάδοση των θεωριών συνωμοσίας είναι ότι αναπαράγονται από αφελείς συνανθρώπους μας, θα πρέπει να υποστούμε, λοιπόν, την ανοησία της αγέλης και να τελειώνουμε. Αν μη τι άλλο, χρειάζεται ισχυρή δόση αφέλειας για να πιστέψεις ότι όλο αυτό συνέβη για να σε εμβολιάσουν με μικροτσίπ. Η ερμηνεία της συλλογικής ανοησίας, όμως, δεν είναι αρκετή. Χωρίς να θέλουμε να μειώσουμε τον ρόλο των ανόητων στη διάδοση αυτών των θεωριών, δεν είναι αφελείς όλοι όσοι τις διακινούν. Δεν αναφερόμαστε σε όσους το κάνουν για να αποκομίσουν κέρδη ή φήμη ούτε σε αυτούς που απλώς τρολάρουν. Ούτε, βέβαια, σε εκείνους τους, κρατικούς και μη, μηχανισμούς που θέλουν να δημιουργήσουν τοξικό κλίμα και να αποδιοργανώσουν ολόκληρες κοινωνίες.
Όσο πιο αδύναμοι και ανασφαλείς αισθάνονται οι άνθρωποι, τόσο πιο πιθανό είναι να πιστέψουν αστήρικτες θεωρίες. Έχει αποδειχτεί επιστημονικά ότι σε συνθήκες αβεβαιότητας τα άτομα είναι πολύ πιο δεκτικά σε πληροφορίες που υποδεικνύουν «ενόχους» για την κατάσταση (πολιτικούς, επιστήμονες, εκπροσώπους θεσμικών οργάνων), ακόμα και αν οι πληροφορίες δεν αποδεικνύονται ή σκεπάζονται από ένα πέπλο μυστηρίου. Η ανάγκη ψυχολογικής αποσυμπίεσης και διοχέτευσης αρνητικών συναισθημάτων προς έναν στόχο αποδεικνύεται ισχυρότερη της ανάγκης για αναζήτηση της τεκμηρίωσης.
«Πολλοί άνθρωποι έλκονται από θεωρίες συνωμοσίας, επειδή φαίνεται ότι αυτές ικανοποιούν σημαντικές ψυχολογικές ανάγκες τους, όπως η ανάγκη για γνώση και βεβαιότητα, η ανάγκη για ασφάλεια και αυτονομία και η ανάγκη για αυτοεκτίμηση», σύμφωνα με την Κάρεν Ντάγκλας, καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κεντ, η οποία μελετάει τις ψυχολογικές πτυχές των θεωριών συνωμοσίας για περισσότερα από 10 χρόνια και έχει δημοσιεύσει πολυάριθμα σχετικά άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά. «Αυτές οι ανάγκες είναι πιθανό να ενισχυθούν κατά τη διάρκεια μιας περιόδου κρίσης, γι' αυτό παρατηρούμε τόσο πολλές θεωρίες συνωμοσίας το τελευταίο διάστημα». Όπως διευκρινίζει η καθηγήτρια, το αν αυτές οι ανάγκες πράγματι ικανοποιούνται από τις θεωρίες συνωμοσίας είναι εντελώς διαφορετικό θέμα.
Ας προσπαθήσουμε να αντισταθούμε στην παραπληροφόρηση. Έστω και ατομικά. Ας δείξουμε έμπρακτα την εμπιστοσύνη μας στην επιστήμη, στη λογική και στην έγκυρη γνώση. Ακόμα κι αν οι προσπάθειες αποδειχτούν μάταιες, θα αποκομίσουμε το αίσθημα ικανοποίησης από την αντιπαράθεση με την άγνοια και τα ψεύδη. Δεν είναι εύκολο, αλλά τουλάχιστον είναι ψυχωφελές.
(αποσπάσματα από άρθρο του Γιάννη Γορανίτη στον ηλεκτρονικό τύπο, 24-5-2020/ https://www.lifo.gr/articles/opinions/283341/poioi-kai-giati-pisteyoyn-se-theories-synomosias-gia-tin-pandimia)
Ερωτήσεις
α. Ποια παραδείγματα ψευδών ειδήσεων/θεωριών συνωμοσίας για τον κορωνοϊό αναφέρει ο συντάκτης του παραπάνω άρθρου;
β. Ποια είναι η γνώμη του συντάκτη του άρθρου για αυτές τις ειδήσεις και πώς το καταλαβαίνουμε;
γ. Για ποιους λόγους οι άνθρωποι πιστεύουν σε παράλογες ειδήσεις και θεωρίες, σύμφωνα με το άρθρο;
δ. Με ποιον τρόπο μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις ψευδείς ειδήσεις και γιατί είναι σημαντικό να το προσπαθήσουμε, σύμφωνα με το άρθρο;
ε. Οι υπογραμμισμένες λέξεις στο κείμενο είναι αντωνυμίες. Με τη βοήθεια όσων εξηγήσαμε και της θεωρίας
να αναγνωρίσετε το είδος τους (προσωπική, κτητική, αυτοπαθής, δεικτική, οριστική, αόριστη, αναφορική, ερωτηματική).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου