Δευτέρα 6 Απριλίου 2020

Τέταρτο μάθημα στη Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου (Β2, Β3)


Θέμα: Εργασία-Επάγγελμα
      Αφού αξιοποιήσαμε τις αρχικές εργασίες σας -συνεντεύξεις για το επάγγελμα- και τα αρχικά συμπεράσματά σας και συνεχίζοντας το χθεσινό μάθημά μας, ξαναδιαβάζουμε το κείμενο που εξηγήσαμε και απαντάμε προσεκτικά τις ερωτήσεις που ακολουθούν.
Αν υπάρχουν ακόμα δύσκολες λέξεις, χρησιμοποιούμε το λεξικό:

Κείμενο
     Ο προβληματισμός για τη σωστή επιλογή του επαγγέλματος δικαιολογείται απόλυτα, αν λάβουμε υπόψη μας πως το επάγγελμα είναι ουσιαστικός παράγοντας για την ευτυχία του ανθρώπου. Τίποτε δεν είναι άσχετο με αυτό.
   Η οικονομική μας ανεξαρτησία και η οργάνωση της ζωής μας, κατά τον τρόπο που εμείς επιθυμούμε, εξαρτάται από την επαγγελματική μας επιτυχία. Η εμπνευσμένη και δημιουργική δραστηριότητα, που γεμίζει τη ζωή του ανθρώπου με μια ανώτερη μορφή ικανοποίησης, την ηθική, βασίζεται στη σωστή επιλογή.
     Εξάλλου, η αυτοπεποίθηση, η αισιοδοξία και η χαρά υπάρχουν μόνο όταν ασκούμε το επάγγελμα που μας αρέσει. Διαφορετικά, αυτό μετατρέπεται σε μια καταθλιπτική αγγαρεία, ή στην καλύτερη περίπτωση, σε μια τυπική διεκπεραιωτική διαδικασία που σκοτώνει κάθε δημιουργική έφεση, κάθε ομορφιά της ζωής. Και να τονιστεί ότι αυτό ισχύει ανεξαίρετα για όλα τα επαγγέλματα. Γιατί όλα έχουν την ομορφιά τους, την αξία τους και την αναντικατάστατη προσφορά τους. Έτσι, η ορθή επαγγελματική επιλογή μπορεί να αποτελέσει πηγή ψυχικής ευφορίας και γαλήνης.
     Επιπλέον, ο άνθρωπος, όταν ασκεί το επάγγελμα που τον ενδιαφέρει, συμβάλλει με όλες του τις δυνάμεις στην ανάπτυξη και στην πρόοδο. Αυτό είναι ολοφάνερο, αν παρατηρήσουμε με πόση επιμονή και τι μόχθο πασχίζει ο καθένας είτε είναι εργάτης είτε είναι υπάλληλος, επιστήμονας, καλλιτέχνης να δώσει ό,τι περισσότερο κι ό,τι καλύτερο μπορεί. Η ατομική δημιουργία μετατρέπεται σε κοινωνικό κτήμα και ικανοποιεί γενικότερες κοινωνικές ανάγκες. Αλλά και ο άνθρωπος δημιουργός αντλεί νέα δύναμη, καινούριες εμπειρίες. Έρχεται σε επικοινωνία με άλλους ανθρώπους, ανταλλάσσει απόψεις για να ξεπεράσει τα επαγγελματικά του προβλήματα, δημιουργεί στενούς κοινωνικούς δεσμούς που δεν είναι μόνο απλή συναλλαγή, αλλά αρμονικές κοινωνικές σχέσεις. Μαθαίνει, με άλλα λόγια, να σέβεται το μόχθο των συνανθρώπων του, να τηρεί τους θεσπισμένους κανόνες συμπεριφοράς, να υπερασπίζεται τα δικαιώματά του. Και αυτό οδηγεί στην ανάπτυξη της κοινωνικής του συνείδησης.
      Πολύπλευρη και ουσιαστική, λοιπόν, η αξία του επαγγέλματος και η σωστή επιλογή του. Και ένα τόσο σοβαρό θέμα δεν αντιμετωπίζεται με επιπολαιότητα ούτε με την προοπτική μιας όπως-όπως τακτοποίησης. Θα πρέπει να είναι καρπός ώριμης σκέψης, γιατί η κακή επιλογή δύσκολα διορθώνεται αλλά είναι και χαμένος χρόνος και φθορά για τον άνθρωπο. Σ. Κούτρας (διασκευή)

Ερωτήσεις
1. Σύμφωνα με το κείμενο:
α) Πώς επηρεάζει το επάγγελμα την επιβίωση και την καθημερινότητα του ανθρώπου;
β) Πώς διαμορφώνεται ο ψυχικός-συναισθηματικός κόσμος του ανθρώπου με βάση το επάγγελμά του;
γ) Με ποιον τρόπο η άσκηση ενός επαγγέλματος ικανοποιεί κοινωνικές ανάγκες;
δ) Πώς ο άνθρωπος διαμορφώνει “κοινωνική συνείδηση” μέσα από το επάγγελμά του και τι σημαίνει αυτό;
Προσοχή: εντοπίζουμε σε κάθε περίπτωση τα στοιχεία του κειμένου που αντιστοιχούν σε κάθε απάντηση και τα αξιοποιούμε/τα παρουσιάζουμε με δικά μας λόγια. Δεν αντιγράφουμε το κείμενο.
2. Για να προετοιμαστούμε για το επόμενο μάθημα γραμματικής:
Εντοπίζουμε στο κείμενο 15 επίθετα και τα γράφουμε στα τρία γένη.
π.χ. 1η παράγραφος: σωστή/ σωστός-σωστή-σωστό
Για να ξεχωρίσετε τα επίθετα, αν δεν είστε σίγουρες/οι, δείτε εισαγωγικά εδώ:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου