Τρίτη 17 Μαρτίου 2020

Δεύτερο μάθημα στη Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου (Γ1/ ασκήσεις συντακτικού νέας ελληνικής, κείμενο και ντοκιμαντέρ)

1ο θέμα:
Ευκαιρία για επανάληψη στο συντακτικό. Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε στοιχεία για επανάληψη των ονοματικών δευτερευουσών προτάσεων. Πηγαίνετε προς το τέλος της σελίδας και δείτε τον συγκεντρωτικό πίνακα (για τη θεωρία). Ακολουθούν 13 ασκήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας, τις οποίες μπορείτε να κάνετε online και να δείτε τα αποτελέσματα.
Δείτε, λοιπόν, εδώ:
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20Nea/Deutereuouses-onomatikes-protaseis-Nea-Ellinika.htm
Μας ενδιαφέρουν: Συγκεντρωτικός πίνακας και Σύνδεσμοι και, κυρίως, οι 13 ασκήσεις.

Επίσης, το ίδιο μπορείτε να κάνετε για τις αναφορικές προτάσεις (ονοματικές και επιρρηματικές). Εδώ ο συγκεντρωτικός πίνακας βρίσκεται στην αρχή και οι ασκήσεις (4) στο τέλος:
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20Nea/anaforikes-protaseis-Nea-Ellinika.htm

Οι ασκήσεις είναι αρκετά καλές και μπορείτε να τις αντιμετωπίσετε σαν quiz!


2o θέμα:
Ένα επίκαιρο άρθρο, από το οποίο μαθαίνουμε πώς ένας από τους μεγαλοφυέστερους ανθρώπους όλων των εποχών αντιμετώπισε μια πανδημία... Διαβάστε το (και θα επανέλθουμε):

https://popaganda.gr/stories/pandimia-mechri-ke-o-neftonas-chriastike-na-doulepsi-apo-to-spiti-chrisimopiise-omos-sofa-ton-chrono-tou/

ΠP

Πανδημία: Όταν ο Νεύτωνας χρειάστηκε να δουλέψει από το σπίτι του…

Μια μικρή ιστορία για το πώς το "work from home" μας χάρισε τη θεωρία της βαρύτητας
     Ο Ισαάκ Νεύτωνας ήταν περίπου 20 χρονών, όταν το Λονδίνο χτυπήθηκε από την πανώλη. Δεν ήταν ακόμα Sir τότε, αλλά ένας απλός φοιτητής στο κολλέγιο Τρίνιτι, του Κέιμπριτζ. Θα περνούσαν άλλα 200 χρόνια πριν οι επιστήμονες ανακαλύψουν τα βακτήρια που προκαλούν την πανώλη, αλλά, ακόμη και χωρίς να ξέρουν ακριβώς γιατί, ακόμα και τότε οι άνθρωποι έκαναν μερικά από τα ίδια πράγματα που κάνουμε και σήμερα, για να αποφύγουμε τις ασθένειες.
     Το Κέιμπριτζ έστειλε τους φοιτητές στο σπίτι, για να συνεχίσουν τις σπουδές τους εκεί. Για τον Νεύτωνα, αυτό σήμαινε πως θα πήγαινε στο κτήμα της οικογένειας, περίπου 60 μίλια βορειοδυτικά του Κέιμπριτζ. Ήταν κι αυτό ένας είδος «κοινωνικής αποστασιοποίησης» του 1665 -ένα εργαλείο της δημόσιας υγείας που βλέπουμε να κάνει την επιστροφή του αυτή την εβδομάδα, καθώς οι κυβερνήσεις, τα σχολεία και πολλές επιχειρήσεις στέλνουν τους ανθρώπους τους στο σπίτι, προσπαθώντας να επιβραδύνουν τη διάδοση του νέου κορωνοϊού.
     Ο Νεύτωνας φαίνεται πως «άνθισε», ακόμα και χωρίς να τον καθοδηγούν οι καθηγητές του. Αυτή η χρονιά που πέρασε μακριά από το πανεπιστήμιο έμελλε να αναφέρεται αργότερα ως το annus mirabilis του, δηλαδή το «έτος των θαυμάτων». Πρώτον, συνέχισε να δουλεύει πάνω στα μαθηματικά προβλήματα που είχε αρχίσει στο Κέιμπριτζ, ενώ τα έγγραφα που έγραψε σχετικά με αυτό εξελίχθηκαν στα πρώιμα λογιστικά. Στη συνέχεια, απέκτησε μερικά πρίσματα και πειραματίστηκε μαζί τους στην κρεβατοκάμαρά του. Από αυτό ξεπήδησαν οι θεωρίες του για την οπτική. Και, ακριβώς έξω από το παράθυρο του στο οικογενειακό κτήμα, υπήρχε μια μηλιά. Η μηλιά που έμελλε να γίνει η γνωστότερη όλων.
     Η ιστορία για το πώς ο Νεύτωνας κάθισε κάτω από το δέντρο, του έπεσε στο κεφάλι ένα μήλο και ξαφνικά κατανόησε τις θεωρίες της βαρύτητας και της κίνησης, είναι σε μεγάλο βαθμό απαρχαιωμένη. Αλλά, σύμφωνα με τον βοηθό του, Τζον Κοντουίτ, υπάρχει ένα στοιχείο αλήθειας σε αυτή: “… Ενώ καθόταν στον κήπο, του ήρθε στο μυαλό η σκέψη, ότι η ίδια δύναμη βαρύτητας (η οποία έκανε ένα μήλο να πέσει από το δέντρο στο έδαφος) δεν περιοριζόταν αποκλειστικά σε κάποια συγκεκριμένη απόσταση από τη γη, αλλά πρέπει να εκτείνεται πολύ μακρύτερα απ ό,τι νόμιζαν μέχρι τότε. «Γιατί όχι τόσο μακριά όσο η Σελήνη;» είπε στον εαυτό του.. “
     Στο Λονδίνο ένα τέταρτο του πληθυσμού πέθανε από πανώλη από το 1665 έως το 1666. Ήταν ένα από τα τελευταία μεγάλα κρούσματα στα 400 χρόνια που ο Μαύρος Θάνατος κατέστρεφε την Ευρώπη. Ο Νεύτωνας επέστρεψε στο Κέιμπριτζ το 1667, έχοντας τις θεωρίες του στο χέρι. Μέσα σε δύο χρόνια έγινε καθηγητής.
     Έτσι, εάν εργάζεστε ή σπουδάζετε από το σπίτι τις επόμενες εβδομάδες, ίσως χρειαστεί να θυμηθείτε το παράδειγμα του Νεύτωνα. Έχοντας χρόνο να πειραματιστεί μέσα σε μια αδόμητη άνεση, άλλαξε τη ζωή του και κανένας δεν νοιάζεται αν κοιμόταν μέχρι το μεσημέρι ή αν δούλευε φορώντας πιτζάμες.
________________________________________________________________

     Βέβαια, αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τον Νεύτωνα, υπάρχει ένα πολύ καλό (βραβευμένο) δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ του Ιδρύματος Ευγενίδου. Μπορείτε να το παρακολουθήσετε εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=bHwiTGjuZBo

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου