Τετάρτη 11 Μαρτίου 2020

Πρώτο μάθημα Γ΄ Γυμνασίου: Νεοελληνική Λογοτεχνία Γ1 και Γ3, Νεοελληνική Γλώσσα Γ1, "Ελένη" Γ3

     Ελπίζω ότι είστε όλοι ψύχραιμοι και υγιείς. Σε αυτό το διάστημα, κατά το οποίο δεν θα μπορούμε να πηγαίνουμε στο σχολείο, θα μπορούσαμε να επικοινωνούμε από το διαδίκτυο (μέσω αυτής της σελίδας και των e-mail). Μπορείτε να ασχοληθείτε με όσα θα σας προτείνω, όλα ή κάποια από αυτά, και, αν έχετε έτοιμες εργασίες, να μου τις στέλνετε στα: dtsiorou@yahoo.gr, ktsiorou@gmail.com (μπορείτε να γράφετε τις εργασίες στον υπολογιστή ή να στέλνετε φωτογραφία/σκαναρισμένο κείμενο).
     Εννοείται ότι η καθεμία/ο καθένας θα κάνει ό,τι μπορεί. Δεν χρειάζεται να προβληματιστείτε για όσα δεν καταλαβαίνετε ή σας δυσκολεύουν, ο σκοπός είναι να ασχοληθείτε με κάποια θέματα που θα σας βοηθήσουν να σκεφτείτε και να εκφραστείτε.

Για αρχή...

1. Σχετικά με τη Λογοτεχνία:
     Το τελευταίο κείμενο που σχολιάσαμε ή (στο Γ3) ξεκινήσαμε να σχολιάζουμε είναι το διήγημα του Άντον Τσέχωφ "Ο Παχύς και ο Αδύνατος" (σ. 106-108 του βιβλίου/ http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C113/351/2367,9002/). 

α. Μπορείτε να διαβάσετε εδώ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του συγγραφέα: Για τη ζωή και το έργο του Τσέχωφ

β. Διαβάστε παρακάτω κάποιες χαρακτηριστικές φράσεις του Τσέχωφ, οι οποίες αποτυπώνουν τη στάση ζωής του. Μπορείτε να επιλέξετε όποια σας φαίνεται περισσότερο ενδιαφέρουσα/άξια σχολιασμού και να γράψετε τη γνώμη σας σε μία παράγραφο.
Ο Τσέχωφ είπε/έγραψε:
- Η αγάπη, η φιλία και ο θαυμασμός δεν ενώνουν τους ανθρώπους τόσο, όσο το κοινό μίσος για κάτι.
- Οι άνθρωποι δεν προσέχουν αν είναι χειμώνας ή καλοκαίρι, όταν είναι ευτυχισμένοι.


- Ο έξυπνος θέλει να μαθαίνει, αλλά ο ανόητος θέλει να μαθαίνει τους άλλους.
- Μη μου πεις ότι λάμπει το φεγγάρι. Δείξε μου τη λάμψη του φωτός στα σπασμένα γυαλιά.
- Η γνώση δεν έχει καμιά αξία, εκτός αν την εφαρμόσεις κάπου.
- Να συμβουλεύεις σημαίνει να μην εξαναγκάζεις.
- Πρέπει να εμπιστεύεσαι και να πιστεύεις τους ανθρώπους, αλλιώς η ζωή γίνεται ανυπόφορη.
- Ας μάθουμε να δεχόμαστε ότι έρχεται καιρός που τα δέντρα είναι γυμνά και να προσδοκούμε την εποχή που θα δρέψουμε τους καρπούς.
γ. Ξαναδιαβάστε το διήγημα και προσπαθήστε να συνοψίσετε την εξέλιξη της υπόθεσης σε λίγες γραμμές.
δ. Συγκεντρώστε τις παρατηρήσεις σας και τις σχετικές πληροφορίες για: τον τόπο, τον χρόνο, τα βασικά πρόσωπα, το είδος της αφήγησης και του αφηγητή, τους αφηγηματικούς τρόπους.
ε. Διατυπώστε τις σκέψεις, τις απορίες και τα συναισθήματα που σας προκάλεσε η ανάγνωση του διηγήματος.

2. Μια προσέγγιση στο θέμα "Ειρήνη-Πόλεμος" (για το Γ1: συνδέεται με το μάθημα της Γλώσσας, για το Γ3: συνδέεται με την "Ελένη" του Ευριπίδη)

    Στα μαθήματά μας -και, πιο συγκεκριμένα, στη Γλώσσα και στην "Ελένη"- ασχολούμαστε με το πρόβλημα του πολέμου και τις συνέπειές του. Μπορούμε, λοιπόν, να αφιερώσουμε λίγο χρόνο, για να προσεγγίσουμε έργα τέχνης που ασχολούνται με τον πόλεμο και (το καθένα με τον τρόπο του) μεταδίδουν ένα αντιπολεμικό μήνυμα ή/και προωθούν την αναγκαιότητα εδραίωσης της ειρήνης. 


α. Ξεκινάμε με τα λογοτεχνικά κείμενα:
Στους παρακάτω συνδέσμους θα βρείτε χαρακτηριστικά πεζά ή ποιητικά έργα με αντιπολεμικό περιεχόμενο (πατήστε τον τίτλο). Διαβάστε όσα θέλετε (ή και όλα) και:
- Επιλέξτε αυτό που καταλαβαίνετε καλύτερα, σας συγκινεί περισσότερο, σας φαίνεται πιο ενδιαφέρον. 
- Παρουσιάστε με τον δικό σας τρόπο το περιεχόμενό του (ποια είναι η "ιστορία", η "υπόθεση", όπως την καταλαβαίνετε).
- Εξηγήστε γιατί το επιλέξατε, ποια συναισθήματα σας προκάλεσε και από ποια στοιχεία προκύπτει ο αντιπολεμικός χαρακτήρας του (πώς καταλαβαίνουμε, δηλαδή, ότι το πεζό ή το ποίημα καταδικάζουν και απορρίπτουν τον πόλεμο).
-Αν θέλετε, μπορείτε να "εικονογραφήσετε" το κείμενο (με μια ζωγραφιά, ένα σκίτσο, ένα κολάζ...).

Τα κείμενα:
Γιάννης Ρίτσος, «Γράμματα για το μέτωπο» (απόσπασμα), «Γράμματα απ' το μέτωπο» (απόσπασμα), «Ειρήνη»
Τάσος Λειβαδίτης, «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος»
Στράτης Μυριβήλης, Η ζωή εν τάφω: «Η μυστική παπαρούνα»
Έριχ Μαρία Ρεμάρκ, «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο» (αποσπάσματα)
Κ.Γ. Καρυωτάκης, «Ο Μιχαλιός»
Νικηφόρος Βρεττάκος, «Ένας στρατιώτης μουρμουρίζει στο αλβανικό μέτωπο»
Μανόλης Αναγνωστάκης, «Ποιήματα που μας διάβασε ένα βράδυ ο λοχίας Otto V»
Σίντνεϊ Κις, «Ποιητής πολέμου»
Αντώνης Σαμαράκης, «Το ποτάμι»
Ευριπίδης, "Ελένη", Α΄ Στάσιμο

β. Μπορούμε να κάνουμε το ίδιο με τη ζωγραφική:
Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε 10 πίνακες ζωγραφικής με θέμα τον πόλεμο. Παρατηρήστε τους και:
- Επιλέξτε αυτόν που σας συγκινεί περισσότερο, σας φαίνεται πιο ενδιαφέρων, σας κάνει μεγαλύτερη εντύπωση.
- Περιγράψτε τον με όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε.
- Εξηγήστε γιατί τον επιλέξατε, ποια συναισθήματα σας προκάλεσε και από ποια στοιχεία προκύπτει ο αντιπολεμικός χαρακτήρας του.

Μπορείτε να δείτε τους πίνακες εδώ:
https://www.alfavita.gr/koinonia/302479_oi-10-diasimoteroi-antipolemikoi-pinakes-zografikis

Αν υπάρχει κάποιο άλλο αντιπολεμικό έργο τέχνης (βιβλίο, τραγούδι, ταινία...), το οποίο γνωρίζετε και το θεωρείτε άξιο σχολιασμού, μπορείτε να ασχοληθείτε με αυτό. Όποια/ος θέλει μπορεί να δημιουργήσει το δικό της/του έργο τέχνης (ζωγραφιά, κολάζ, βίντεο...) και να μεταδώσει το δικό της/του αντιπολεμικό μήνυμα.

     Ας ασχοληθεί η καθεμία/ο καθένας με ό,τι από τα παραπάνω θέλει. Περιμένω τις απορίες και τις εργασίες σας στα: dtsiorou@yahoo.gr, ktsiorou@gmail.com.
Σύντομα θα επανέλθω😊



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου