Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020

Τρίτο μάθημα στην Ιστορία Α΄ Γυμνασίου (Α1) - Για τη ζωή στην αρχαία Αθήνα ... και για την Άνοιξη

    
   Επειδή βρισκόμαστε σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία μπαίνει (επισήμως) η Άνοιξη, θα κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα από τους πολέμους και θα ασχοληθούμε με την κοινωνική ζωή των αρχαίων Αθηναίων και τις γιορτές τους, συγκεκριμένα μάλιστα με τη γιορτή των Ανθεστηρίων, η οποία συνδεόταν με τον ερχομό της Άνοιξης, ήταν όμως πολύ σημαντική και για τη ζωή των παιδιών.

1. Αρχικά, διαβάζουμε παρακάτω το κείμενο της αρχαιολόγου Βασιλικής Πλιάτσικα για τα Ανθεστήρια και προσπαθούμε να απαντήσουμε στην ερώτηση: Με ποιον τρόπο, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο κείμενο, τα Ανθεστήρια ήταν μια γιορτή συνδεδεμένη με τα παιδιά; Να το εξηγήσετε όσο πιο αναλυτικά μπορείτε.

2. Στη συνέχεια, παρατηρούμε τα αγγεία στις φωτογραφίες που συνοδεύουν το κείμενο. Πρόκειται για ερυθρόμορφα αγγεία, καθώς οι μορφές αφήνονται στο χρώμα του κοκκινωπού πηλού, ενώ οι υπόλοιπες επιφάνειες του αγγείου καλύπτονται με το βερνίκι που, κατά το ψήσιμο, αποκτά γυαλιστερό μαύρο χρώμα.
Μπορείτε να καταλάβετε για ποια αγγεία που χρησιμοποιούνταν στη γιορτή των Ανθεστηρίων πρόκειται; 
Παρατηρήστε κάθε αγγείο προσεκτικά, περιγράψτε την παράσταση που το διακοσμεί και εξηγήστε, αν μπορείτε, τι συμβαίνει σε κάθε περίπτωση.


Εικόνα 1

     Οι αρχαίοι Αθηναίοι, όπως και οι άλλοι Ίωνες, γιόρταζαν τον ερχομό της άνοιξης με μια μεγάλη γιορτή, τα Ανθεστήρια, που ήταν αφιερωμένα στον Διόνυσο. Μια γιορτή της άνοιξης και της αναγέννησης, των παιδιών και των νεκρών. Οι εορτασμοί κρατούσαν τρεις ημέρες: από την 11η ως την 13η μέρα του Ανθεστηριώνα (ο μήνας είχε πάρει το όνομά του από τη γιορτή), μια περίοδο που αντιστοιχεί στο τέλος Φεβρουαρίου - αρχές Μαρτίου του δικού μας ημερολογίου.

     Σε αντίθεση με τις άλλες μεγάλες επίσημες περιστάσεις του Αττικού εορτολογίου, τα Ανθεστήρια, μία από τις αρχαιότερες ελληνικές γιορτές, ήταν περισσότερο μια λαϊκή γιορτή, όπου τηρούνταν παλιά παραδοσιακά έθιμα σε οικιακό επίπεδο και δεν υπήρχαν οι μεγάλης κλίμακας προετοιμασίες και η σημαντική δημόσια μέριμνα που παρατηρούνται σε άλλες περιστάσεις, όπως στα Μεγάλα Διονύσια και τα Παναθήναια. Οι αρχαίοι Αθηναίοι πίστευαν ότι τις τρεις μέρες που διαρκούσαν τα Ανθεστήρια τα πνεύματα των νεκρών επέστρεφαν και κυκλοφορούσαν μέσα στην πόλη και με το τέλος των εορτασμών έπρεπε να τα απωθήσουν πάλι στον Κάτω Κόσμο.

Εικόνα 2

    Η πρώτη μέρα της γιορτής ονομαζόταν Πιθοίγια, γιατί τότε άνοιγαν τους πίθους με το καινούργιο κρασί. Κι όπως ταίριαζε, πρόσφεραν από αυτό πρώτα στο θεό Διόνυσο, στο εν Λίμναις ιερό του στην Αθήνα, που βρισκόταν κάπου νοτίως της Ακρόπολης, ίσως κοντά στον Ιλισσό. Το ιερό λειτουργούσε μόνον αυτή τη μέρα του χρόνου και καμία άλλη. Η μέρα αυτή, όπως και η επόμενη, ήταν απόλυτη αργία από κάθε άλλη δραστηριότητα για όλους τους Αθηναίους, ακόμη και τους δούλους, και σε κάθε αθηναϊκό σπίτι οργανωνόταν ένα μεγάλο συμπόσιο.

     Η δεύτερη μέρα ήταν η κύρια μέρα της γιορτής κι ονομαζόταν Χόες. Αυτή τη μέρα οι Αθηναίοι χρησιμοποιούσαν στο εορταστικό οικογενειακό συμπόσιο ένα πολύ χαρακτηριστικό μικρό αγγείο, μια μικρή οινοχοή, που ονομαζόταν χους. Κάθε ένας είχε τον δικό του χου, ίδιο σε μέγεθος για όλους. Επάνω στα αγγεία αυτά, στους χόες, σώζονται παραστάσεις που προσφέρουν πολυτιμότατες πληροφορίες τόσο για τον εορτασμό των Ανθεστηρίων, όσο κυρίως για τη ζωή των μικρών παιδιών. Κι αυτό γιατί τη δεύτερη μέρα των Ανθεστηρίων, κατά το έθιμο, στο οικογενειακό συμπόσιο λάμβαναν μέρος για πρώτη φορά τα νέα μέλη κάθε οικογένειας, τα τρίχρονα παιδιά, που οι μεγάλοι τους έκαναν δώρα και τους χάριζαν το δικό τους μικρό κανατάκι. Έτσι συχνότατα αυτά τα κανατάκια, οι χόες, διακοσμούνται με παραστάσεις που εικονίζουν παιδιά σε διάφορες δραστηριότητες. Είναι χαρακτηριστικό, όσο και συγκινητικό, ότι όταν ένα παιδάκι πέθαινε πριν γιορτάσει τα πρώτα του επίσημα Ανθεστήρια, οι δικοί του έβαζαν συνήθως μαζί του στον τάφο τον χου που δεν πρόλαβε να χρησιμοποιήσει.
Εικόνα 3

     Το συμπόσιο της δεύτερης μέρας των Ανθεστηρίων γινόταν σε κλίμα περίσκεψης. Υπήρχαν βέβαια στεφάνια με άνθη, κρασί και πλούσιο γεύμα, ακόμη και διαγωνισμοί οινοποσίας, αλλά φαίνεται ότι δεν υπήρχε μουσική και χορός και το δείπνο γινόταν σιωπηλά.

       Το βράδυ της δεύτερης μέρας, μετά το τέλος του συμποσίου, όλοι οι Αθηναίοι, κατευθύνονταν εν πομπή υπό το φως των δαυλών στο ιερό του Διονύσου εν Λίμναις για να αφιερώσουν στο θεό τα άνθινα στεφάνια και τις χόες τους - αυτό θα ήταν πραγματικά ένα αξιοθαύμαστο θέαμα. (Μπορεί κανείς βέβαια να υποθέσει βάσιμα ότι στο σημείο αυτό κάποιοι θα ήταν ήδη αρκετά μεθυσμένοι). Οι χόες και τα στεφάνια των λουλουδιών παραδίδονταν στην ιέρεια του Διονύσου, που ήταν η σύζυγος του Άρχοντα Βασιλέα της πόλης, η Βασίλισσα ή Βασιλίννα, και μαζί με δεκατέσσερις σεβάσμιες Αθηναίες λειτουργούσαν για την ημέρα εκείνη το ιερό.
Εικόνα 4

     Η τρίτη μέρα των Ανθεστηρίων ονομαζόταν Χύτροι. Η ονομασία οφείλεται στις πήλινες χύτρες μέσα στις οποίες μαγείρευαν διάφορα δημητριακά και όσπρια, τα κόλλυβα για τις ψυχές των νεκρών, που αφιέρωναν στον χθόνιο Ερμή την ημέρα αυτή.

     Με την εορτή των Ανθεστηρίων σχετίζεται μια ενδιαφέρουσα παροιμιώδης φράση «Θύραζε Κᾶρες, οὐκ ἔτ’ Ἀνθεστήρια», δηλαδή «έξω από εδώ Κάρες, δεν είναι ακόμα Ανθεστήρια». Δεν είναι σαφές πώς ακριβώς προέκυψε η φράση, αν π.χ. με τη λέξη Κάρες εννοούνται Κάρες μέτοικοι ή οι ψυχές (κήρες) των νεκρών που έπρεπε να επιστρέψουν στον κάτω κόσμο με το τέλος της γιορτής. Πάντως κατέληξε να χρησιμοποιείται παροιμιωδώς σαν το νεοελληνικό «δεν είναι κάθε μέρα τ’Αη Γιαννιού».
Εικόνα 5

Εικόνα 6

1 σχόλιο:

  1. 1.Την δεύτερη μέρα που γιόρταζαν τα Ανθεστήρια οι Αθηναίοι κρατούσαν ένα μικρό αγγείο όπου ο καθένας είχε το δικό του.Πάνω στο αγγείο είχε παραστάσεις με πληροφορίες για την ζωή των μικρών παιδιών.Στο έθιμο αυτό έκαναν ένα μεγάλο συμπόσιο οι οικογένειες και λάμβαναν μέρος όλα τα νέα μέλη(τα παιδιά).
    Οι γονείς τους πρόσφεραν δώρα και απο ένα μικρό κανατάκι για κάθε παιδί.
    2.
    Εικόνα 1
    Παράσταση που ίσως απεικονίζει Αθηναίο από την γιορτή των Ανθεστηρίων.
    Εικόνα 2.
    Ένας Αθηναίος ανοίγει τους πίθους με το καινούργιο κρασί και σηκώνει το ποτήρι για να το προσφέρει στον θεό Διόνυσο.
    Εικόνα 3.
    Η παράσταση μας δείχνει το συμπόσιο της δεύτερης μέρας που υπήρχε κρασί και πλούσιο γεύμα αλλά χωρίς μουσική και χορό.
    Εικόνα 4.
    Τα στεφάνια παραδίδονται στην ιέρεια του Διονύσου που ήταν η σύζυγος του Άρχοντα Βασιλέα της πόλης.
    Εικόνα 5.
    Η παράσταση μας δείχνει έναν Αθηναίο που φτίαχνει στεφάνι από λουλούδια.
    Εικόνα 6.
    Παράσταση με πληροφορίες για την ζωή μιας οικογένειας με μικρό παιδάκι.
    Πάρης Αγγελόπουλος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή