Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2020

Λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου (Γ2)

 [Από 10/11 - Εργασίες για 11/11/2020]

Γεώργιος Χορτάτσης, "Ερωφίλη" (στ. 147-158)



Ερωφίλη
Τόσες δεν είναι οι ομορφιές, τόσα δεν είν' τα κάλλη (=ομορφιές), 147
μα τούτο
εκ (=από) την αγάπη σου γεννάται (=γεννιέται, δημιουργείται) τη μεγάλη. 148
Μα
γή (=ή) όμορφή 'μαι γή (=ή) άσκημη, Πανάρετε ψυχή μου, 149
για σέναν εγεννήθηκε στον κόσμο το κορμί μου.
150



Πανάρετος
Νερό δεν έσβησε φωτιά ποτέ, βασίλισσά μου,
151
καθώς τα λόγια τα
γροικώ (=ακούω) σβήνουσι την πρικιά (=πίκρα) μου. 152
Μ' όλον ετούτο, αφέντρα μου, μα την αγάπη εκείνη,
153
που μας ανάθρεψε μικρά, και
πλια(=πια) παρ'άλλη (περισσότερο από κάθε άλλη) εγίνη (=έγινε) 154
πιστή και δυνατότατη σ' εμένα κι εις εσένα,
155
και τα κορμιά μας
σ' άμετρο (=αμέτρητο) πόθο κρατεί δεμένα, 156
περίσσα (=πολύ) σε παρακαλώ ποτέ να μην αφήσεις 157
να σε νικήσει ο βασιλιός,
να μ' απολησμονήσεις (=να με ξεχάσεις). 158


Σήμερα στο μάθημα, μετά την εισαγωγή στην Κρητική Λογοτεχνία και τον σχολιασμό των εξωφύλλων των πρώτων εκδόσεων του Ερωτόκριτου και της Ερωφίλης, προλάβαμε να κάνουμε μια εισαγωγή στην Ερωφίλη, να διαβάσουμε και να σχολιάσουμε σύντομα το παραπάνω απόσπασμα. Σας παρακαλώ να ξαναδιαβάσετε αυτούς τους στίχους (σας τους έβαλα εδώ με κάποιες εξηγήσεις για πιθανές δύσκολες λέξεις) και να απαντήσετε στο τετράδιό σας τις παρακάτω ερωτήσεις (σας βοηθάω δίνοντάς σας και τους αντίστοιχους στίχους), τις οποίες θα δούμε αύριο στο μάθημα:


1. Με ποιον τρόπο η Ερωφίλη δείχνει ότι γνωρίζει πόσο την αγαπά ο Πανάρετος; (στ. 147-148)

2. α) Πώς αποκαλεί η Ερωφίλη τον Πανάρετο, δείχνοντας έτσι την αγάπη της προς αυτόν; β) Με ποια άλλη φράση της δηλώνει τον έρωτά της; (στ. 149-150)

3. Ποια συναισθήματα προκαλούν στον Πανάρετο τα λόγια της Ερωφίλης; (στ. 151-152)

4. Πώς χαρακτηρίζει ο Πανάρετος την αγάπη ανάμεσα σε αυτόν και την Ερωφίλη; (στ. 153-156)

5. Ποια φαίνεται να είναι η αγωνία του Πανάρετου; (στ. 157-158)

6. Πώς αποκαλεί ο Πανάρετος την Ερωφίλη και τι δείχνουν αυτοί οι χαρακτηρισμοί ; (στ. 151, 153)


Αυτές τις απαντήσεις δεν θα μου τις στείλετε, περιμένω να μου στείλετε την τελευταία εργασία από την παραλογή “Του γιοφυριού της Άρτας” (σύγκριση).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου