Σάββατο 23 Αυγούστου 2014

Β΄ Γυμνασίου (Β5): Μια ξεχωριστή συνάντηση στη 2η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων

     Τη Δευτέρα 12 Μαου 2014 (κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων διδακτικών ωρών) είχαμε την ιδιαίτερη χαρά και τιμή να φιλοξενηθούμε στα γραφεία της 2ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων στην Πλάκα. Η συγκεκριμένη υπηρεσία είναι υπεύθυνη για τη μελέτη, προστασία και ανάδειξη των βυζαντινών μνημείων των νησιών των Κυκλάδων.
                                     (Πηγή: http://www.e-kyklades.gr/tourism/index.jsp?context=1501)
  
   Η επίσκεψη προετοιμάστηκε στο μάθημα της βυζαντινής ιστορίας. Συγκεντρώθηκε διαγραμματικά επιλεγμένο υλικό που χρησιμοποιήθηκε στο μάθημα από την αρχή της χρονιάς και ανήκει στο γνωστικό πεδίο της βυζαντινής αρχαιολογίας και ιστορίας της τέχνης (νομίσματα, τοιχογραφίες, ψηφιδωτά, χειρόγραφα). Αξιοποιήθηκε, επίσης, η εμπειρία των μαθητών και των μαθητριών τόσο από την επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο όσο και από την ομαδική εργασία τους για την καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο (κατά την πρώτη φάση αυτής της εργασίας, κλήθηκαν να σχολιάσουν τον τρόπο με τον οποίο τα αρχαιολογικά ευρήματα συμβάλλουν στη διαμόρφωση και τον εμπλουτισμό των γνώσεών μας για το συγκεκριμένο θέμα).
      Με αυτά τα δεδομένα συζητήθηκε στην τάξη ο ρόλος και το πλαίσιο δραστηριοποίησης του αρχαιολόγου που εξειδικεύεται στη βυζαντινή περίοδο και όλοι οι μαθητές συμμετείχαν στη σύνταξη ενός καταλόγου ερωτήσεων, οι οποίες αξιοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στα γραφεία της 2ης ΕΒΑ. Κάποια παραδείγματα ερωτήσεων:
1. Γιατί αποφασίσατε να γίνετε αρχαιολόγος;
2. Γιατί επιλέξατε να ασχοληθείτε με τη βυζαντινή περίοδο;
3. Είναι κάποιες φορές που μετανιώνετε για την επαγγελματική επιλογή σας;
4. Είναι απαραίτητο οι βυζαντινοί αρχαιολόγοι να γνωρίζουν αρχαία ελληνικά και λατινικά;
5. Πώς αποφασίζετε σε ποιον χώρο θα πραγματοποιηθεί μια ανασκαφή; Πώς εντοπίζονται οι χώροι πιθανού ενδιαφέροντος;
6. Τι είδους/ ποια εργαλεία χρησιμοποιούνται σε μια ανασκαφή;
7. Πώς καταφέρνετε να μην σπάνε/καταστρέφονται τα αντικείμενα κατά τη διάρκεια μιας ανασκαφής;
8. Ποια είναι τα συναισθήματά σας μετά από μια μεγάλη ανακάλυψη/ ένα σημαντικό εύρημα;
9. Ποια είναι τα στάδια της μελέτης ενός ευρήματος;
10. Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα ευρήματα σε μια βυζαντινή ανασκαφή;
11. Συνεργάζονται πολλοί άνθρωποι για να βγουν συμπεράσματα από ένα εύρημα;
12. Προτιμάτε τη δουλειά της ανασκαφής ή τη μελέτη των ευρημάτων;
13. Όταν ήσασταν παιδιά, σας ενδιέφερε ο βυζαντινός πολιτισμός, διαβάζατε σχετικά;
14. Έχετε ποτέ σκεφτεί να κρατήσετε ένα μικροαντικείμενο που σας φαίνεται σύνηθες στην ανασκαφή;
15. Υπάρχει ανταγωνισμός στο επάγγελμά σας;
16. Μετά την εύρεση ενός αντικειμένου, ποια διαδικασία ακολουθείται για να προστατευτεί αυτό το εύρημα;
17. Αν σε μια ανασκαφή βρεθούν κατάλοιπα προηγούμενων περιόδων, τι συμβαίνει με αυτά;
18. Είναι κουραστική η δουλειά σας; Ποιες είναι οι κυριότερες δυσκολίες;
19. Είστε σίγουροι για τα συμπεράσματα της έρευνάς σας; Αν είναι δύσκολο να καταλήξετε σε κάποιο συμπέρασμα, απογοητεύεστε;
20. Με ποιον τρόπο και πόσο εύκολα ή δύσκολα συνδέονται αρχαία τοπωνύμια με τις σύγχρονες ονομασίες;

     Οι μαθήτριες και οι μαθητές του Β5 είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με τους αρχαιολόγους της Εφορείας για τον ρόλο και τη σημασία της δουλειάς τους, για τη συμβολή τους στη γνώση του βυζαντινού πολιτισμού συνολικά, για τις δυσκολίες και τις απαιτήσεις του επαγγέλματος. Ξεναγήθηκαν στους χώρους της υπηρεσίας (γραμματεία, βιβλιοθήκη, φωτογραφικό αρχείο).

Βυζαντινή τοιχογραφία από την Παναγία Δροσιανή στη Νάξο (Πηγή: http://galaxy.hua.gr/~hp228304/FRESCOES/fresc2.htm)
    
     Η επίσκεψη στα εργαστήρια συντήρησης ολοκλήρωσε με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα τρόπο την εικόνα για τις ποικίλες εργασίες που αναπτύσσονται σε μια Εφορεία Αρχαιοτήτων, καθώς οι μαθητές συζήτησαν και με τους συντηρητές για διάφορες πτυχές της δουλειάς τους (εξοπλισμός, τεχνικές, κατηγορίες αρχαιολογικών ευρημάτων) και για τη δική τους συνεισφορά στην ανάδειξη των μνημείων.
     
     Ευχαριστούμε πολύ τις αρχαιολόγους κ. Χαρίκλεια Διαμαντή και Μαρία Σιγάλα, καθώς και όλο το προσωπικό της 2ης ΕΒΑ, για τη μοναδική ευκαιρία που μας έδωσαν!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου