Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2014

Η Α΄ Γυμνασίου και οι "Ελληνικές Θάλασσες"

    Το πρωί της Κυριακής 22 Δεκεμβρίου 2013, μαθήτριες και μαθητές της Α΄ Γυμνασίου βρεθήκαμε στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς για μια επίσκεψη στην έκθεση φωτογραφίας "Ελληνικές Θάλασσες", η οποία, εκτός του ότι μας έδωσε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της τέχνης της φωτογραφίας από τα μέσα του 19ου αιώνα ως τις μέρες μας και να ταξιδέψουμε σε ποικίλα θαλασσινά τοπία, αποτέλεσε και μια εισαγωγή στην επόμενη θεματική ενότητα που θα προσεγγίσουμε στη Νεοελληνική Λογοτεχνία.


     O Δημήτρης και ο Φώτης επέλεξαν τις αγαπημένες τους φωτογραφίες από την έκθεση:

"Μία από τις φωτογραφίες που μου άρεσαν είναι το "Τραγονήσι Μυκόνου", η οποία απεικονίζει ανθρώπους που προφανώς έχουν έρθει με μια βάρκα στο νησί για πικ-νικ στην παραλία. Η φωτογραφία μου αρέσει, διότι βρίσκω ευχάριστο το θέμα της. Μια δεύτερη φωτογραφία, που δείχνει το κύμα να χτυπάει στα βράχια, μου αρέσει, επειδή απεικονίζει ένα όμορφο τοπίο". (Δημήτρης Φέρτης, Α5)

"Φωτογραφίες που επέλεξα:
1) Οι σφουγγαράδες της Καλύμνου. Η φωτογραφία μας δείχνει ένα μικρό αγόρι που κρατάει ένα τεράστιο σφουγγάρι. Μου έκανε εντύπωση το μέγεθος του σφουγγαριού σε σχέση με το αγόρι. Ο φωτογράφος που αποτύπωσε με τη φωτογραφική του μηχανή την εικόνα αυτή το 1950 στην Κάλυμνο είναι ο Δημήτρης Χαρισιάδης.
2) Ναυπηγεία. Στη δεύτερη φωτογραφία βλέπουμε ένα ναυπηγείο στο οποίο επισκευάζουν ένα τάνκερ. Οι άνθρωποι φαίνονται μικροί μπροστά στο πελώριο τάνκερ. Μου έκανε εντύπωση, γιατί μου θύμισε τον προπάππου μου, που ήταν πρώτος μηχανικός σε τέτοια μεγάλα τάνκερ και πολλές φορές βρισκόταν σε ναυπηγεία σε όλο τον κόσμο. Φωτογράφος είναι ο Δημήτρς Χαρισιάδης, που τράβηξε τη φωτογραφία αυτή στο Νεώριο της Σύρου το 1977". (Φώτης Τραχανάς, Α6)


Ο Δημήτρης από το Α2 μας παρουσιάζει λίγο πιο αναλυτικά τις εντυπώσεις του:

Ένα φωτογραφικό ταξίδι μέσα στο χρόνο
     Καθώς ένα νέο κεφάλαιο στο μάθημα της Λογοτεχνίας ανοίγει, το οποίο έχει θέμα «Εικόνες της Ελλάδας μέσα από την ποίηση», η κυρία Τσιώρου και η κυρία Στρίντζη κανόνισαν να επισκεφθούμε μια έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Ελληνικές θάλασσες» την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου. Πολλοί μαθητές ανταποκρίθηκαν θετικά (μαζί τους και εγώ).
     Φτάσαμε μπροστά σε ένα μεγάλο, τετραγωνισμένο, ανοιχτόχρωμο, βιομηχανικού τύπου κτήριο με μια ψηλή θύρα -το μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς- γεμάτοι ενδιαφέρον. «Βουτώντας μέσα στη θάλασσα», είδαμε καφέ και άσπρες στην αρχή και, προχωρώντας, ασπρόμαυρες κυρίως φωτογραφίες. Η φωτογραφία που μου τράβηξε την προσοχή ήταν έγχρωμη και είχε ως φόντο μια παραλία, ενώ στη μέση υπήρχε μια ταμπέλα που πάνω της εικονίζεται μια παραλία. Όλες οι φωτογραφίες ήταν πολύ ωραίες. Ήταν απαθανατισμένα πολλά και διαφορετικά τοπία, αλλά και άνθρωποι.
     Η έκθεση αυτή ήταν πάρα πολύ πετυχημένη. Επίσης, μου αρέσουν τα πλοία και η θάλασσα και πήγα γεμάτος περιέργεια να τη δω. Οι φωτογραφίες ήταν πολύ πιο ωραίες από ό,τι περίμενα. Θα ήθελα να ξαναπάω μια φορά ακόμα για να αφιερώσω περισσότερο χρόνο σε καθεμιά από τις φωτογραφίες. (Δημήτρης Ζαγοραίος, Α2)

_______________________________________________________________________________

Αυτό είναι το σύντομο φυλλάδιο που συνόδευσε την επίσκεψή μας:

Α΄ Γυμνασίου/ Νεοελληνική Λογοτεχνία/         Σχ. Έτος 2013-2014
Επίσκεψη στην έκθεση φωτογραφίας:
"Ελληνικές Θάλασσες: Ένα φωτογραφικό ταξίδι μέσα στο χρόνο"
(Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013, Μουσείο Μπενάκη)
Στο πέρασμα των αιώνων η ελληνική θάλασσα, άρρηκτα δεμένη με την ιστορία του τόπου και με τη ζωή των κατοίκων του, δεν έπαψε να εμπνέει ποιητές και καλλιτέχνες. Μετά την εφεύρεση της φωτογραφίας στα μισά περίπου του 19ου αιώνα και ως σήμερα, στις ζωγραφικές αναπαραστάσεις του ελληνικού θαλασσινού τοπίου προστέθηκαν αναρίθμητες φωτογραφικές εικόνες του ίδιου θέματος.
Στην έκθεση παρουσιάζονται 350 περίπου φωτογραφίες χωρισμένες σε 5 χρονολογικές ενότητες: 1) δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, 2) οι πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, 3) μεσοπόλεμος, 4) μεταπολεμική περίοδος, 5) εποχή της μεταπολίτευσης έως σήμερα.
Η επιλογή τους πραγματοποιήθηκε από την Φανή Κωνσταντίνου και την Αλίκη Τσίργιαλου (επιμελήτριες του Φωτογραφικού Αρχείου Μουσείου Μπενάκη), καθώς και από τον Κωστή Αντωνιάδη (καθηγητή φωτογραφίας στο Τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του T.E.I. Aθήνας), ύστερα από συστηματική αναδίφηση σε αρχεία και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Κριτήριο αξιολόγησης κάθε επιλεγμένου θέματος υπήρξε αφενός το καθαρά φωτογραφικό του ενδιαφέρον σε σχέση με την εξέλιξη του μέσου και τη διαδοχή των καλλιτεχνικών ρευμάτων στην πορεία της φωτογραφίας, αφετέρου η αντιπροσωπευτική του θέση μέσα στο ιστορικό, ιδεολογικό και αισθητικό πνεύμα της εποχής του. Αν και η θεματογραφία των εικόνων δεν καθόρισε από μόνη της την επιλογή τους, εντούτοις μέσα από το πλούσιο οπτικό θησαυρό που συγκεντρώθηκε ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει τη σχέση των ανθρώπων με τη θάλασσα, τον τρόπο ζωής στις παραθαλάσσιες και νησιωτικές περιοχές, την ανάπτυξη της ναυσιπλοΐας καθώς και τον περίπλου των ελληνικών νησιών από τους πρώτους περιηγητές έως τον μαζικό τουρισμό.
Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Διεθνούς Συνάντησης των Επιμελητών Φωτογραφικών Συλλογών και Μουσείων, γνωστή ως Oracle και εντάσσεται στο εκθεσιακό πρόγραμμα του Athens Photo Festival 2013.
(από την ιστοσελίδα του Μουσείου Μπενάκη:


Από τις φωτογραφίες που είδαμε επιλέξτε δύο που για κάποιους λόγους σας έκαναν μεγαλύτερη εντύπωση/ σας φάνηκαν περισσότερο ενδιαφέρουσες ...και γράψτε μια σύντομη παρουσίασή τους (θέμα, καλλιτέχνης, περιγραφή), εξηγώντας ταυτόχρονα γιατί τις επιλέξατε.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου