Κυριακή 16 Μαρτίου 2014

Λογοτεχνία και ... γεωμετρία

 Η Α΄ Γυμνασίου 
στην έκθεση φωτογραφίας “Αστική Γεωμετρία”


          Την Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014, με σύμμαχο τον ανοιξιάτικο καιρό, μαθήτριες και μαθητές του Α2 και του Α5 βρεθήκαμε στο Θησείο και στο Μουσείο Ηρακλειδών, για μια επίσκεψη στην έκθεση φωτογραφίας της Ανθής Ξενάκη “Αστική Γεωμετρία”. Είχαμε μάλιστα την εξαιρετική τύχη και χαρά η ίδια η φωτογράφος να συζητήσει μαζί μας και να μας ξεναγήσει στις φωτογραφίες της (ευχαριστούμε πολύ!).
     Η επίσκεψη αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, με αφορμή τη θεματική ενότητα “Εικόνες της Ελλάδας” και το κείμενο του Τζον Φώουλς “Κοιτώντας την Αθήνα”.

      Οι εντυπώσεις μας από την έκθεση ήταν εξαιρετικές, μεταφέρθηκαν την επόμενη μέρα στην υπόλοιπη τάξη και αξιοποιήθηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.
Πιο συγκεκριμένα: 
     Η Νεφέλη έγραψε: “Εγώ θεωρώ πολύ ενδιαφέρουσα την αναζήτηση της φωτογράφου, ώστε να ανακαλύψει αυτές τις χαμένες ομορφιές. Η αγαπημένη μου φωτογραφία ήταν αυτή που τραβήχτηκε στην Ομήρου 50. Ακόμα, μέσα από την έκθεση κατάλαβα λίγα παραπάνω πράγματα για τα αρχιτεκτονικά κινήματα, γιατί πριν οποιοδήποτε παλιό κτίριο το θεωρούσα νεοκλασικό”.
    Για τη Νικολέττα: “Οι φωτογραφίες αποτυπώνουν λεπτομέρειες από πόρτες, καθώς και τις αντανακλάσεις του δημόσιου χώρου, ενώ μέσα από το τζάμι διακρίνεται το εσωτερικό του σπιτιού. Έτσι, η φωτογράφος καταφέρνει να δείξει ότι η πόρτα διαχωρίζει τον δημόσιο από τον ιδιωτικό χώρο. Μου άρεσε ιδιαίτερα η φωτογραφία μιας κόκκινης πόρτας με μεταλλικό πόμολο. Μου τράβηξε την προσοχή, γιατί έχει έντονα χρώματα.
Το κείμενο του Πέτρου Μάρκαρη, το οποίο γράφτηκε για την έκθεση, μου θυμίζει το κείμενο του Τζον Φώουλς, καθώς και τα δύο αρχίζουν με τη ματιά ενός ξένου από ψηλά και περιγράφουν μια περίπλοκη σχέση αγάπης-μίσους ανάμεσα στον πρωταγωνιστή και την Αθήνα.
Στο μυαλό μου έμειναν οι υπέροχες “κρυφές” εικόνες της Αθήνας, που ο περισσότερος κόσμος δεν παρατηρεί. Βγαίνοντας από το μουσείο, είχα μια ανανεωμένη, εντελώς διαφορετική άποψη για την Αθήνα”.
      Η Δήμητρα σημείωσε: “Περισσότερο με εντυπωσίασε ο συνδυασμός του εσωτερικού χώρου με την αντανάκλαση και την ίδια την είσοδο σε πρώτο πλάνο. Η αγαπημένη μου φωτογραφία είναι εκείνη η οποία παριστάνει ένα μέρος μιας εισόδου, το οποίο διακοσμείται από διάφορα εγχάρακτα μοτίβα (ευθείες γραμμές, κύκλους...). Αποτελεί μία από τις λίγες λήψεις στις οποίες η αντανάκλαση είναι θολή και μας δίνει την ευκαιρία να παρατηρήσουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πόρτας. Επιπλέον, το γεγονός ότι υπάρχει σκίαση μας δίνει την αίσθηση του βάθους και έτσι δημιουργείται ένα πολύ ωραίο αποτέλεσμα.
Από το κείμενο του Πέτρου Μάρκαρη μου έμεινε κυρίως η φράση “Η Αθήνα είναι η πόλη των αντιθέσεων”, η οποία σχετίζεται απόλυτα με το κείμενο “Κοιτώντας την Αθήνα”. Αυτή η έκθεση με έβαλε σε σκέψεις και με δίδαξε πως η λεπτομέρεια μπορεί να έχει μέσα της πολλή ουσία, κρύβει πολλά που πρέπει να ανακαλύψουμε. Σας ευχαριστώ που μου δώσατε την ευκαιρία να θαυμάσω αυτήν τη διαφορετική όψη της Αθήνας”.

Μετά την έκθεση, μια βόλτα στην περιοχή ήταν απαραίτητη:

(Ευχαριστούμε τον Γιάννη για τις φωτογραφίες...)




Οι μαθήτριες και οι μαθητές που συμμετείχαν: Γιάννης Παναγιώτου, Νικολέττα Δραζινάκη, Νεφέλη Παπαρίζου, Δήμητρα Ροδιά, Ειρήνη Σκαβάρα, Μαρία Δαμίγου, Παναγιώτης Ταβλάς, Κωνσταντίνος Τασάκος, Δημήτρης Σπανός, Βασιλική Ζυγουράκη, Δημήτρης Καγγελόπουλος, Θανάσης Καραθανάσης, Μαρίλια Δούκα, Δανάη Θέου, Παυλίνα Καρλατήρα, Δημήτρης Ζαγοραίος, Φώτης Τραχανάς

Το φυλλάδιο που περιλαμβάνει τα βασικά σημεία που μας απασχόλησαν:
Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014/                                                                     Μουσείο Ηρακλειδών

Επίσκεψη στην έκθεση φωτογραφίας της Ανθής Ξενάκη “Αστική Γεωμετρία”
(με αφορμή τη θεματική ενότητα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας “Εικόνες της Ελλάδας”
και το κείμενο “Κοιτώντας την Αθήνα” του Τζον Φώουλς)

1. Καθώς μπαίνουμε στην αίθουσα, είναι σαφές ότι στις φωτογραφίες υπάρχει ένα κοινό θέμα/στοιχείο. Ποιο είναι αυτό; Το θεωρείτε σημαντικό και ενδιαφέρον; Γιατί;
Διαβάστε τώρα και τις σχετικές σκέψεις της φωτογράφου στο συνοδευτικό κείμενο (στον χώρο της έκθεσης και στη φωτοτυπία).
2. α) Ύστερα από μια πιο προσεκτική παρατήρηση των φωτογραφιών, πώς θα παρουσιάζατε το θέμα τους σε κάποιον που δεν τις έχει δει;
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
β) Ποια διακοσμητικά μοτίβα κυριαρχούν;
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 Διαβάστε τώρα και τις σχετικές παρατηρήσεις της φωτογράφου στο συνοδευτικό κείμενο (στον χώρο της έκθεσης και στη φωτοτυπία), για να καταλάβετε το ευρύτερο πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσονται αυτές οι επιλογές.
3. Ποιο στοιχείο των φωτογραφιών βρίσκετε περισσότερο εντυπωσιακό/ενδιαφέρον;
Ποια φωτογραφία θα επιλέγατε ως πιο χαρακτηριστική ή την αγαπημένη σας;
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Μπορείτε τώρα να εξηγήσετε γιατί η έκθεση έχει τον τίτλο “Αστική Γεωμετρία”; Πώς συνδυάζονται αυτές οι δύο λέξεις;
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Κατά τη γνώμη σας, ποια εικόνα της Αθήνας “αποκαλύπτουν” αυτές οι φωτογραφίες;
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Ας διαβάσουμε το κείμενο του Πέτρου Μάρκαρη “Έχει η Αθήνα ομορφιές”, το οποίο έχει γραφτεί με αφορμή την έκθεση αυτή (στον χώρο της έκθεσης και στη φωτοτυπία). Όσα γράφει μήπως σας φέρνουν στο μυαλό κάποια στοιχεία από το κείμενο του Τζων Φώουλς; Ας σχολιάσουμε όσα σημεία θεωρείτε ενδιαφέροντα.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Τελικά, τι σας έμεινε περισσότερο από αυτή την έκθεση; Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας;
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ένα στοιχείο που έχει ενδιαφέρον είναι ότι αυτές οι φωτογραφίες αποκαλύπτουν τη σημασία της προσεκτικής παρατήρησης της λεπτομέρειας, αφού μέσα στη λεπτομέρεια “αντανακλάται” μια ευρύτερη εικόνα. Βγαίνοντας από τον χώρο της έκθεσης, μπορούμε να αρχίσουμε να παρατηρούμε την Αθήνα λίγο διαφορετικά...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου