(από το: "Μαρκοβάλντο ή Οι εποχές στην πόλη", εκδ. Καστανιώτη)
Για τη Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου:
Μπορείτε να σώσετε τις εικόνες στον υπολογιστή σας, να τις μεγεθύνετε ή/και να τις εκτυπώστε ή, απλώς, να πατήσετε πάνω σε αυτές, για να τις δείτε σε μεγαλύτερο μέγεθος
Για τη Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου:
Μπορείτε να σώσετε τις εικόνες στον υπολογιστή σας, να τις μεγεθύνετε ή/και να τις εκτυπώστε ή, απλώς, να πατήσετε πάνω σε αυτές, για να τις δείτε σε μεγαλύτερο μέγεθος
Ίταλο Καλβίνο, «Μαρκοβάλντο ή
Οι εποχές στην πόλη»: Χειμώνας
– "Τα παιδιά του Άι-Βασίλη"
Α.
Λεξιλόγιο
1.
Eξηγήστε με μια συνώνυμη
λέξη/ φράση ή με ένα κατάλληλο παράδειγμα
τις λέξεις/φράσεις του πίνακα.
[Διαβάστε
προσεκτικά τα αποσπάσματα της
ιστορίας στα οποία τις συναντάμε]
Ουσιαστικά
|
Επίθετα
|
Ρήματα, επιρρήματα, φράσεις
|
πίπιζα
τιμολόγια
μερίσματα
υπερωρίες
οι ιθύνοντες
εξάρτυση
εκφόρτωση
κεφαλόσκαλο
φιλοδώρημα
σφεντόνα
εκστρατεία
μανδύας
χνάρια
αποτυπώματα
απεραντοσύνη
|
έκθαμβοι
εύθυμη
άπρεπο
περίπλοκες
αιωνόβιοι
|
καταλαγιάζουν
να επιταχύνουμε
να αναζωογονήσουμε
τρεμουλιαστός
ήχος
θαμπωμένα τζάμια
παραχωρούν τη
θέση τους
η ιδέα έτυχε
της γενικής επιδοκιμασίας
καταγής
κατ’ οίκον
δεν άντεξε στον
πειρασμό
είχε θιγεί το
κύρος της εταιρείας
ένιωθε τη θύελλα
να πυκνώνει γύρω του
μάνι μάνι
ανοίγονται νέοι
ορίζοντες
στον έβδομο ουρανό του
ενθουσιασμού
|
Β.
Κατανόηση –
ανάλυση, σχολιασμός
1.
Να δώσετε πληροφορίες για τον τόπο, το
χρόνο και τα πρόσωπα της ιστορίας.
2.
Ποιο είναι το καθήκον του Μαρκοβάλντο
σε αυτή την ιστορία; Πώς το αντιμετωπίζει
ο ίδιος και πώς η οικογένειά του;
3.
Ποια πλευρά των γιορτινών ημερών θέλει
να τονίσει ο συγγραφέας (κυρίως στις σ.
140-144); Πώς του φαίνεται αυτή η πλευρά;
4.
Με ποιον τρόπο τα παιδιά του Μαρκοβάλντο
και ο βαριεστημένος Τζιανφράνκο «βάζουν
φωτιά στα Χριστούγεννα»;
5.
Με ποιον τρόπο η «Ένωση Αυξήσεων
Χριστουγεννιάτικων Πωλήσεων» ξαναβάζει
«τα πράγματα στη θέση τους»;
6.
Πώς σας φαίνεται η σκηνή με την οποία
τελειώνει η ιστορία; Ποια σχέση έχει με
όσα προηγούνται;
Γ.
Παραγωγή λόγου (στο
τετράδιο παραγωγής λόγου)
Γράψτε
μια -χριστουγεννιάτικη;-
ιστορία, χρησιμοποιώντας όσες περισσότερες
μπορείτε από τις λέξεις/φράσεις
του πίνακα. Αποφασίστε τον
τόπο, τον χρόνο, τα πρόσωπα, τη βασική
υπόθεση-εξέλιξη της ιστορίας σας και
φροντίστε να συνδυάσετε κατάλληλα την
αφήγηση με την περιγραφή (αλλά και τον
διάλογο, αν θέλετε), ώστε να κρατήσετε
σταθερό το ενδιαφέρον των αναγνωστών
σας. (250-300
λέξεις)
Θυμηθείτε
επίσης (αν
δεν τα έχετε ολοκληρώσει):
-
Την εργασία με τη φωτογραφία από την
έκθεση “Μεταμορφώσεις των Αθηνών”
-
Την περίληψη του κειμένου (wwf)
Τέλος:
-
Από τα κείμενα της 4ης
ενότητας του βιβλίου: επιλέξτε αυτό που
θεωρείτε περισσότερο ενδιαφέρον,
παρουσιάστε το περιεχόμενό του και
δικαιολογήστε την επιλογή σας σε μία
παράγραφο 100-120 λέξεων. ή
-
Γράψτε μία σύντομη παρουσίαση-κριτική
της παράστασης “Από τι
ζουν οι άνθρωποι”,
λαμβάνοντας υπόψη όλες τις πτυχές που
μπορείτε να κρίνετε για να διατυπώσετε
τη γνώμη σας (υπόθεση/κείμενο, σκηνοθεσία,
ερμηνείες, σκηνογραφία, ενδυματολογία,
μουσική και ό,τι άλλο θεωρείτε ενδιαφέρον)
[100-120 λέξεις]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου